Information / Texts

Smoggy vastness, distincticonfusi

Over het recente werk van Henrik Kröner en The Big Lebowksi van Sybrandt van Keulen, filosoof en redacteur van het boek 'Hoe kunst en filosofie werken'. Deze tekst is het openingswoord van de solotentoonstelling...

Read More »

Article Tubantia “tekenkunst wint terrein”

Tubantia "tekenkunst wint terrein", Ingrid Bosman 24-03-2016Teach me a new language, Tetem, Enschede Metropolis M on Drawing Front Read More »

Artist Statement 2015

Statement Recent work In these works I use colored pencils on unprepared, squared canvas. The series is a study of color and perception. My starting point is that color is a surface that reflects light. Furthermore, the covered exhibition wall shines...

Read More »

Ausstellungstext (W)here

(W)here mit Esther de Graaf Künstlerhaus Frise, Hamburg, 2014/2015 Die ‚bezeichneten Leinwände’ auf Keilrahmen von Henrik Kröner sind große Raster der Orientierung, die an Rechenhefte erinnern. Die Bemusterungen der Flächen wiederholen das Format der Bilder und wirken zugleich klar und unbestimmt, unfertig...

Read More »

Katalogtext “Vier Positionen” von Ton Mars

Henrik Kröner bezieht sich auf die Polyrhythmik der Musik, wenn er über die Art und Weise spricht, in der sich Geschichten in dem Bildraum abspielen, der „durch eine Rasterstruktur festgehalten wird“. Die Verschiebung der verschiedenen Rhythmen untereinander, die in der Polyrhythmik stattfindet, scheint aufeinanderzuprallen mit den...

Read More »

The Return of the nimbus

The return of the nimbus Sybrandt
 van
 Keulen has written this text on the occasion of the exhibition 'Echo' with Jeroen Glas and Henrik Kröner, Heden, The Hague, 2009. He is lecturer in Philosophy of Art...

Read More »

De terugkeer van de nimbus

Tijdens de eerste eeuwen van de christelijke jaartelling wordt in de schilderkunst de halo steeds vaker toegepast. Het gaat om een teken waaraan de iconograaf verschillende namen geeft: nimbus, aureool en glorie.(1) De Romeinen gebruikten het woord nimbus in allerlei...

Read More »

Statement “Mastermind”

Mastermind Recently, and quite coincidently, I rediscovered the game ‘Mastermind’. I was immediately enraptured by it. I remembered that I used to play it as a kid. The aim is to crack a colour code in as few steps as possible....

Read More »

Opening “Ice, ice baby!”

Donderdag ging ik met de trein naar Amsterdam. Ik was vroeg, de tweede klas was nog bijna leeg. Ik begon te lezen in een pamflet van Rutger Wolffson over het museum als een plek voor ideeën in plaats van kunst....

Read More »

Article in Kunstbeeld

Read More »

Statement “Ice, ice baby!”

In mijn nieuwe serie grotendeels kleinformatige werken heb ik mij met het fenomeen ijs bezig gehouden. Fascineert door de mogelijkheid boven het water te kunnen lopen. Dwars doorheen kan je kijken tot aan de grond voorbij aan vele lagen. Maar...

Read More »

Diplomauitreiking

Stelt u zich twee jonge schoolvrienden voor, ze zijn een jaar of elf, hebben zomervakantie en op de dag van het grote popfestival in hun stad zijn ze zo brutaal om de bewaking aan te spreken met de vraag of...

Read More »

Eröffungsrede “Niederländische Stipendiaten”

Henrik Kröners großformatige Bilder schwanken zwischen Abstraktion und Gegenständlichkeit. Sie sind eine Anhäufung von Zitaten, Stilen und Bildmotiven, und lassen einen Kosmos entstehen, dessen Repertoire an Formen, Farben und Strukturen ein Kaleidoskop malerischer Möglichkeiten und Strategien beinhaltet. Als Vorlage dienen...

Read More »

Statement van Arno Kramer

Het landschap is een actueel onderwerp in de schilderkunst van vandaag. Dat will zeggen het wordt gebruikt als uitgangspunt om tot een beeld te komen. Het gaat vrijwel nooit om de letterlijke weergave van een plek. De kunstenaar combineert, plakt...

Read More »